Chcesz nawiązać współpracę z nowym kontrahentem albo przejąć firmę? Podejrzewasz partnera biznesowego o nieuczciwe działania? A może potrzebujesz dowodów i informacji pomocnych w dochodzeniu należności od dłużnika? W każdym przypadku pomocny może się okazać wywiad gospodarczy u detektywa.
Detektyw gospodarczy w skuteczny i legalny sposób pozyska dane dotyczące interesującego Cię podmiotu gospodarczego. Zweryfikuje wiarygodność kontrahenta oraz przeprowadzi rzetelną i dokładną analizę ryzyka współpracy z przedsiębiorstwem. Zgromadzone informacje mogą być pomocne w przypadku fuzji czy przejęć firm, w windykacji i dochodzeniu należności oraz wielu innych przypadkach. Wywiad gospodarczy to rozwiązanie, które może znacząco ułatwić proces podejmowania decyzji i wpłynąć korzystnie na rozwój Twojego biznesu.
Czym jest wywiad gospodarczy?
Odchodząc od akademickich definicji, wywiadem gospodarczym najprościej będzie określić działania mające na celu:
- zgromadzenie informacji, które są przedmiotem zainteresowania,
- przetworzenie ich w odpowiedni sposób,
- poddanie ich szczegółowej, profesjonalnej analizie.
Wynikiem tych działań jest stworzenie dokumentu, który ma za zadanie wspierać decyzje zarządcze, a w szczególności zdobycie, utrzymanie lub powiększenie przewagi konkurencyjnej. Co istotne, nazwa „wywiad gospodarczy” przyjęta w poniższym tekście nie może być stosowana zamiennie z wywiadem biznesowym, który to korzysta z danych zebranych właśnie z wywiadu gospodarczego.
Czy wywiad gospodarczy jest legalny?
Dużo osób stawia znak równości pomiędzy wywiadem gospodarczym a szpiegostwem przemysłowym. Jest to ogromny błąd, ponieważ wywiad gospodarczy prowadzony jest legalnymi metodami i środkami, bez narażania osób za niego odpowiedzialnych na konsekwencje karne. Cały wywiad gospodarczy powinien być oparty nie tylko na legalnych działaniach, ale także prowadzony w sposób etyczny i niebudzący wątpliwości.
Wywiad gospodarczy ma zapewnić firmie siłę, a nie sprowadzić ją na dno. Podczas planowania działań, jeżeli przewiduje się, że mogą one wpłynąć negatywnie na firmę, detektyw gospodarczy może od nich odstąpić, ponieważ sprawnie działająca komórka wywiadu gospodarczego powinna zawsze potrafić znaleźć odpowiednie, zgodne z prawem rozwiązania.
Zadania wywiadu gospodarczego
Na działania zwane wywiadem gospodarczym składa się szereg różnych czynności. Nie ma katalogu zamkniętego, który określałby, co uznaje się za wywiad gospodarczy. Najprościej powiedzieć można, że zadaniem wywiadu gospodarczego jest zapewnienie, utrzymanie oraz zwiększenie udziału w rynku poprzez działania takie jak:
- poznanie silnych i słabych stron konkurencji,
- pozyskiwanie informacji na temat konkurencji, monitorowanie działań konkurencji (legalnymi środkami),
- sprawdzanie przyszłych oraz obecnych pracowników,
- weryfikacja kontrahentów,
- pomoc kontrwywiadowcza.
DKDetektyw – podstawowe metody działań wywiadu gospodarczego
Wywiad gospodarczy w DKDetektyw realizuje grupa zdolnych, ambitnych i doświadczonych ludzi. Zawsze legalnie i zgodnie z prawem. Do podstawowych, najczęściej wykorzystywanych przez nas metod wywiadu gospodarczego można zaliczyć:
- zbieranie i analizę informacji ze źródeł otwartych (biały wywiad – OSINT). Według nas to pierwsza część pracy, którą zawsze należy wykonać. Czasem można znaleźć w ten sposób więcej niż się spodziewamy. To, że jakaś informacja jest jawna i dostępna, nie oznacza jednak, że łatwo ją znaleźć;
- udział w targach, konferencjach, sympozjach, wymianach naukowych itp. w celu gromadzenia informacji. Udział w branżowych wydarzeniach to obowiązek, bardzo ważna część rozbudowywania bazy wiedzy;
- pozyskiwanie informacji ze źródeł osobowych (np. konkurencja kontrahentów, dostawcy, związki zawodowe, dziennikarze, izby handlowe, pracownicy, którzy odeszli od konkurencji, prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych w celu zebrania informacji);
- obserwacja osób i mienia;
- analiza produktów konkurencji, np. przez zakup ich i poddanie dogłębnym badaniom.
Detektyw gospodarczy i jego kompetencje
Detektyw gospodarczy powinien być osobą o wielu umiejętnościach. Bardzo ważna jest elastyczność działania oraz wielostronne przygotowanie zawodowe. Oczywiście najlepiej, aby wywiad gospodarczy, w zależności od jego wielkości, przeprowadzała odpowiednia liczba osób posiadających wiedzę specjalistyczną w danej dziedzinie. Jeżeli przedmiotem wywiadu mają być specyficzne zagadnienia, np. technologiczne, analityk musi je doskonale znać, aby móc je ocenić.
Dobry detektyw gospodarczy:
- zna obowiązujące przepisy prawa,
- posiada wiedzę z zakresu księgowości, finansów,
- potrafi używać OSINT-u na zaawansowanym poziomie,
- ma wiedzę z zakresu informatyki śledczej,
- posiada umiejętności miękkie, które wykorzystuje w celu skutecznego prowadzenia rozmowy. To osoba, która potrafi dużo więcej słuchać, niż mówić,
- zna metody socjotechniczne.
Decydując się na wywiad gospodarczy w DKDetektyw, masz pewność, że nasi specjaliści posiadają wspomniane umiejętności i kompetencje. Dzięki temu możemy zapewnić profesjonalną, rzetelną i efektywną realizację wywiadu gospodarczego. Prywatny detektyw ma szersze pole działania, przekraczające bariery wywiadu ze źródeł otwartych. Najważniejszą przewagą dobrych agencji detektywistycznych, takich jak DKDetektyw, jest jednak możliwość przetwarzania danych osobowych zebranych w toku wykonywania czynności bez zgody osób, których dane dotyczą – oczywiście ma to zastosowanie wyłącznie w zakresie realizacji usługi detektywistycznej.
Gromadzenie informacji a gotowy raport
Pomiędzy zgromadzeniem „surowych” informacji a gotowym produktem w postaci raportu jest długa analityczna droga. Gdyby komórka wywiadu gospodarczego miała wyłącznie za zadanie zgromadzić i przekazać materiał na dany temat zarządowi, zasypałaby go nierzadko tysiącami stron informacji. Powiedzmy sobie szczerze – zarządowi są potrzebne konkretne odpowiedzi na zadane pytania i ocena ich prawdziwości. A samo zgromadzenie informacji jest zadaniem zazwyczaj znacząco prostszym niż ich ocena pod względem przydatności oraz prawdziwości.
Dlatego zanim przedstawimy Klientowi rezultaty naszych działań klasyfikujemy zdobyte informacje, tak by móc ocenić ich wiarygodność. Czasem trzeba podejmować decyzje na podstawie niepewnych informacji, trzeba mieć jednak tego świadomość. Raport z wywiadu gospodarczego powinien być jasny i czytelny dla osób, które będą się z nim zapoznawały. Dlatego opracowując go, zawsze zwracamy uwagę na kwestię użyteczności zdobytych informacji oraz ich czytelne przekazanie.
Opracowując raport, pamiętamy o kilku ważnych ogólnych zasadach tworzenia oraz przedstawiania tego typu dokumentów:
- Często się zdarza, że sam raport zawiera wiele stron, a zarząd nie ma czasu na zapoznawanie się z nim strona po stronie, dlatego tworzymy również streszczenie.
- Raport nie ma na celu przekonywania do żadnego z działań, ma tylko przedstawić szereg możliwych rozwiązań. Jest to neutralny dokument, który zawiera analizę plusów oraz minusów każdego z proponowanych ewentualnych rozwiązań. Każda informacja zawarta w raporcie powinna być zweryfikowana, a jej wiarygodność poddana ocenie.
- Jeżeli w raporcie wspominamy o jakichś odnośnikach, np. do publikacji, dołączamy je do raportu. Dbamy bowiem o to, aby był to dokument zamknięty, niezmuszający decydentów do szukania odnośników.
- Bardzo dobrym zwyczajem jest – a w naszej ocenie obowiązkowym – pełne omówienie raportu przez osobę przekazującą go zainteresowanym. Dzięki temu rozwiązaniu osoby zapoznające się z raportem będą mogły na bieżąco weryfikować wszystkie niejasności w dokumencie. Raport bez jego zaprezentowania przez osobę mającą pełną wiedzę na temat jego tworzenia znacznie traci na wartości. Dlatego po przeprowadzeniu wywiadu gospodarczego i opracowaniu raportu, oferujemy jego pełne omówienie.
Wywiad gospodarczy u detektywa – dlaczego warto zaufać DKDetektyw
Outsourcing działań wywiadowczych jest częstym elementem polityki bezpieczeństwa dużej liczby przedsiębiorstw. Najczęściej stosuje się je, aby zdobyć informacje specjalistyczne z rynku, na którym firma jeszcze nie działa i kiedy jej pole manewru jest ograniczone. Można wiele zyskać, korzystając z pomocy koncesjonowanej agencji detektywistycznej, która zapewnia ekspertów w danej dziedzinie. Korzystając z usług DKDetektyw oszczędzasz wiele tygodni poszukiwań i analiz, a w zamian dostajesz w pigułce informacje, które Cię interesują. Zlecenie wywiadu gospodarczego jest także rozsądnym rozwiązaniem, gdy chcesz, aby niezależna firma zweryfikowała Twoje wewnętrzne ustalenia w celu wyeliminowania ewentualnej stronniczości.
Outsourcing działań wywiadowczych jest jednak obarczony ryzykiem. Dlatego też zadania powierzane zewnętrznym firmom powinny być sprecyzowane w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu dzielić się tajemnicami przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak jesteś „skazany” na współpracę z zewnętrznymi firmami, wybieraj wcześniej zweryfikowane i polecane, tak jak agencja DKDetektyw. Zapewniamy nie tylko kompleksowy i rzetelny wywiad gospodarczy, ale też odpowiednio skonstruowaną umowę, która zapewni Ci pełną poufność.
Wywiad gospodarczy – cennik
Ile kosztuje wywiad gospodarczy? Cennik usługi w DKDetektyw zależy od różnych czynników. Do każdego zlecenia i Klienta podchodzimy indywidualnie. Uwzględniamy zakres wywiadu i informacji, które mamy zdobyć, a także poziom skomplikowania – jeśli przedsiębiorstwo działa w różnych branżach, krajach albo ma wiele powiązań, to czynniki te mogą wpłynąć na cenę. Wyceniając wywiad gospodarczy u detektywa, można wziąć pod uwagę także rodzaj wykorzystywanych metod, obszar działania i czas realizacji zlecenia.
Aby dowiedzieć się, ile konkretnie kosztuje wywiad gospodarczy u detektywa dla Twojej firmy, zapraszamy do kontaktu. Przekonaj się, co możemy dla Ciebie zrobić.